pátek 17. srpna 2012

Červenočočkové karbanátky


Nevím, jestli jsem to už náhodou nezmiňovala, ale miluji červenou čočku.
Je to neskutečně univerzální luštěnina. Dají se z ní připravovat saláty, přílohy, polévky pomazánky i samostatná jídla.
Má dvě hlavní výhody. Není třeba ji namáčet, což je oproti běžné hnědé čočce velké plus. Připravuje se hned, stačí ji pouze propláchnout. A také nenadýmá. To u běžné čočky způsobuje slupka, která se v těle štěpí na škroby, které začnou kvasit. Červená čočka je drobná a obvykle se prodává loupaná, proto je snadno stravitelná.
Dále má velký obsah bílkovin a železa. Často se využívá ve vegetariánské kuchyni. Při vření je třeba čočku trochu hlídat, vaří se poměrně krátce a má tendenci se rozvařit. Potom jen ztratí barvu, ale chuti to neublíží.
Nejraději a nejsnadněji připravuji čočku jen tak, že na olivovém oleji orestuji cibulku, přisypu červenou čočku, promíchám a zaliji horkou vodou. Je to podobné, jako když se vaří rýže. Je to voda a čočka v poměru zhruba 2:1. 
Asi v polovině varu čočku osolím a opepřím (někdy přidám i špetku kari). Až je čočka tak akorát (nemusíte z ní dělat úplnou kaši, stačí ji vyklopit do misky a podávat jako úžasnou přílohu třeba k masu nebo pečeným bramborám. Já si ji takto dám i samotnou. 




Čočkové placičky nebo karbanátky už určitě přede mnou vymyslelo mnoho lidí, já sem přidám ten recept, jak je dělám já. 

Uvařím si čočku podle návodu výše. V tomto případě nevadí, když se trochu rozvaří. Oddělím si třetinu až polovinu a strčím ji do mixéru spolu s jarní cibulkou, česnekem, listy celeru nebo s řapíkatým celerem, solí, případně nějakými bylinkami a vajíčkem. Přidávám všeho tak od oka, takže přesné míry neuvádím.


Pokud zvu na oběd masožravce, přidám do směsi i kousek slaniny. Rozmixuji na kaši, kterou přidám k celé uvařené čočce. 


Tu potom ještě podle chuti dokořením, případně zpevním trochou čerstvé strouhanky. 


Když je hmota hustá tak, že se z ní dají tvarovat pěkné placičky, vymodeluji je a obalím lehce ve strouhance. 
Smažím v rozpáleném slunečnicovém nebo jiném rostlinném oleji dozlatova. 


Hotové placičky podávám s vařenými brambory, nebo s bramborovou kaší.


Dají se z nich udělat také báječné vegetariánské (pokud se dělají ve verzi bez slaniny) burgery. 


Teplé karbanátky potřu dobrou dijonskou hořčicí, přidám rajčata, nakládané okurky, třeba i kousek cibule a trochu kečupu, pár listů polníčku nebo rukoly a to vše strčím do housky. 



 A je to.

Žádné komentáře:

Okomentovat